Peter Varga: Rozhodcovia sa nemajú kde učiť a nemá s nimi kto pracovať

25.09.2012 16:25

V minulých rokoch sme boli zvyknutí na časté problémy s rozhodcami. Vyzerá to tak, že sa konečne blýska na lepšie časy! Komisia rozhodcov a delegátov má totiž na čele nového predsedu, ktorým je Peter Varga. Nás preto zaujímalo, aké zmeny čakajú slovenský florbal.

Stal si sa novým predsedom Komisie rozhodcov a delegátov. Ako si sa dostal k tejto funkcii?

K funkcii som sa dostal vďaka ponuke, ktorá prišla na turnaji Zobor Cup v Nitre od člena prezídia Ľuba Klosíka. Zvážil som časové možnosti a nakoniec podal kandidatúru. Dodal som koncepciu a keďže sa výberového konania zúčastnil už iba jeden uchádzač, podarilo sa mi uspieť.

Nedávno sa v Bratislave a Košiciach uskutočnilo školenie rozhodcov. Ako ho hodnotíš? Je na Slovensku záujem o pískanie?

Na Slovensku by aj záujem o pískanie bol. To sa práve na školení krásne ukázalo. Podarilo sa nám vyškoliť respektíve preškoliť okolo 80 ľudí. Problém vidím v tom, že títo rozhodcovia sa nemajú kde učiť a nemá s nimi kto pracovať. Mám pocit, že máme málo regionálnych súťaží detí a mládeže, kde by rozhodcovia mohli tak ako aj florbalisti začínať. Nemyslím si, že je úplne pravda, že sa vyškolili rozhodcovia len pre povinnosť klubov. Minimálne v Košiciach kde som na školenie osobne dohliadal, by viac ako polovica pískanie chcela aspoň skúsiť a pri koncepčnej práci by sme z nich dokázali časom vychovať naozaj pár solídnych rozhodcov.

V minulých sezónach sa často stávalo, že sa rozhodcovia nedostavili na zápas. Ako by si chcel proti tomu bojovať?

Na to máme jednoduchú zbraň a tou je komunikácia. Rozhodcov treba osloviť včas a pracovať s ľuďmi, ktorí o pískanie majú záujem. Ja osobne odmietam nominovať štýlom ide pískať napr. Trenčín a starajte sa. Je jedno kto príde, či príde a ako to odpíska. My sa snažíme pracovať s konkrétnymi ľuďmi a kluby z tohto čo najviac vynechávame. Rozhodcovia majú povinnosť nominácie potvrdzovať a aj keď to nie 100 % záruka, že na zápas prídu verím, že týmto systémom predídeme problémom s nomináciami a dochádzkou. Navyše máme výborné vzťahy s ČFBU takže v prípade, že nevieme pokryť istý zápas, obzvlášť na západe Slovenska zdvihnem telefón a v Čechách sa vždy nájde nejaký "zapálený" rozhodca, ktorý kvôli skúsenostiam precestuje kľudne na jeden zápas aj 150km.

Ak by si mal povedať napríklad 3 body, ktoré by si chcel počas svojho pôsobenia vo funkcii zmeniť, ktoré by to boli?

V prvom rade je to opäť už spomínaná komunikácia. Snažím sa pravidelne komunikovať s rozhodcami, klubmi, prezídiom a každým kto má nejakú otázku, sťažnosť jednoducho čokoľvek. S tým súvisí veľa faktorov. Na Slovensku je naozaj veľa práce ale bez komunikácie sa ciele nikdy nepodarí naplniť. Mne ako rozhodcovi v Čechách príde od sekretára Prahy či celoštátnych rozhodcov denne aj 5 emailov. Drží ma to v strehu s novinkami a viem, že aj keď potrebujem niečo ja, môžem sa na nich obrátiť. Toto u nás podľa mňa chýbalo, preto sa na tom snažíme pracovať. Ďalej sme na zasadnutí KRD založili subkomisiu delegátov, ktorú bude mať na starosti Milan Burdeľ a rozhodcovia sa začnú kontrolovať, sledovať a hodnotiť. Urobíme všetko pre to aby sme získali potrebné podklady na roztriedenie rozhodcov do 3 výkonnostných tried a jasne stanovili pravidlá ich fungovania. Tento rok bude podľa mňa na oko rovnaký ako všetky doteraz, no bude sa za ním schovávať veľa práce celej komisie a verím, že od budúcej sezóny sa veci môžu výrazne zlepšiť. Pomôcť by tomu mala aj koncepcia vzdelávania a jasne stanovené podmienky pre rozhodcov. Rozhodcovia budú musieť absolvovať povinný počet seminárov a licencia bude platiť už iba na rok. Samozrejme sa ako komisia pokúsime vytvoriť pre rozhodcov na oplátku čo najlepšie podmienky pre ich rozvoj, vzdelávanie a materiálne zabezpečenie. Vedel by som pokračovať ešte dlho, ale ak to niekoho zaujíma nech ma kontaktuje a rád mu pošlem koncepciu rozvoja ktorú som predkladal na prezídium.

Okrem Slovenska pískaš aj v susednom Česku, kde je situácia s rozhodcami na úplne inej úrovni. Plánuješ niektoré poznatky z Česka preniesť aj do nášho florbalu?

Ak mám byť úprimný celý môj plán a skúsenosti vychádzajú zo skúseností susedného Česka. Všetky školenia prebehli vďaka zastrešeniu a dodaniu profesionálnych školiteľov z Čiech. Taktiež školenie delegátov v Ostrave ktorého sme sa zúčastnili v počte 7 ľudí prebehlo vďaka ochote Čiech pomôcť našemu rozvoju a poskytnutiu priestoru na realizáciu. Časom by sme sa ale pochopiteľne od Čiech chceli osamostatniť a vychovať vlastných školiteľov a vytvoriť dostatočné rozhodcovské zázemie aby k prosbám o nomináciu z Čiech nemuselo dochádzať. Prvý dôležitý krok bolo absolvovať školenia rozhodcov a delegátov. To sa nám podarilo preto dúfam, že celá KRD(Komisia rozhodcov a delegátov - už nie RK) je nasmerovaná správnym smerom a časom sa dostavia prvé výsledky.

Vyhľadávanie